Praktične procedure u kliničkoj medicini, udžbenik

Nastavno veće Medicinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu na sednici održanoj 2.4.2021. godine, donelo je odluku br. 1939/8 da se udžbenik Praktične procedure u kliničkoj medicini, urednika prof. dr Predraga Stevanovića i grupe autora, prihvati kao zvanični udžbenik za studente integrisanih akademskih studija medicine

Bezbednost pacijenata, zaštita njihovog integriteta i dostojanstva glavni je cilj tokom obuke i savladavanja određenih interventnih procedura i veština. Sticanje ovih znanja, za studente, u kliničkom radu otvara brojna pitanja: etička, stručna i moralna. Simulacijsko učenje je uvedeno, pre svega, u oblastima gde postoji visoka verovatnoća neželjenih i katastrofalnih događaja. Mi ne možemo da izmenimo ljudski faktor, ali možemo da promenimo okolnosti i uslove u kojima se radi i u kojima studenti i mladi lekari stiču znanja i ovladavaju veštinama Formiranje tima, razvoj kompetencija i neophodnih karakteristika kao što su: hijerarhija, liderstvo, koordinacija, donošenje odluke, komunikacija, strategija, podela informacija i ovladavanje stresnom situacijom mogu se učiti u Simulacionom centru. Učenje i vežbanje bez nanošenja potencijalne opasnosti pacijentima povećavaju njihovu bezbednost. Uvežbavanje pojedinih procedura na pacijentu nije humano ni etički opravdano, a ni prihvatljivo za pacijenta. Procedure izvedene upotrebom simulatora mogu biti: interepretirane, ponavljane, poboljšane i analizirane. Za razliku od realnog života, nema rizika i opasnosti za pacijente ukoliko nastane greška. Simulacioni centar pruža mogućnost edukacije i praktične obuke: budućih lekara, medicinskih timova, studenata medicine, učenika medicinskih škola i mentora na fakultetu, a radi poboljšanja bezbednosti lečenja pacijenata i njihovog zadovoljstva. Udžbenik Praktične procedure u kliničkoj medicini je rezultat dugogodišnjeg, osmišljenog i planiranog rada u razvoju simulacijskog učenja. Autori su priredili knjigu s puno algoritama, ilustracija i detaljnih opisa interventnih procedura i kliničkih scenarija za brojna urgentna stanja. U 36 poglavlja opisani su postupci: pripreme lekova, intravenske aplikacije lekova i infuzionih rastvora, interventnog obezbeđivanja disajnog puta, kardiopulmonalne reanimacije, kao i algoritmi lečenja urgentnih kliničkih stanja. Svesni toga da je reč o dinamičnoj grani medicine, u kojoj lečenje zahteva multidiscplinarni pristup, uneta su poglavlja koja čitaocu, koji nema dovoljno iskustva u ovoj oblasti, pružaju širinu i uvid u ukupnu dimenziju interventnog lečenja hitnih stanja, ali i daju osnovne smernice za klinički rad. Knjiga je zamišljena i realizovana za sticanje teoretskih znanja kao osnove pred praktičnu obuku studenata u Simulacionom centru. Utemeljena je na dugogodišnjem iskustvu i predstavlja savremen i detaljan pristup, i dalje otvorenom i intrigirajućem polju simulacijskog učenja. Format knjige nije uobičajen. Predviđeno je da se izda kao elektronski udžbenik, što je u skladu sa savremenim mogućnostima elektronskog učenja i stalne dostupnosti pisanog sadržaja, a mlade generacije studenata su upravo tako nastrojene. Ovo otvara i novo područje u izdavačkoj delatnosti Medicinskog fakulteta u Beogradu, jer je ovo prvi udžbenik koji se priprema u ovakvom formatu. Uveren sam da će Praktične procedure u kliničkoj medicini značajno doprineti razvoju simulacijskog učenja kod nas i njegovoj implementaciji u program studentske redovne nastave. Pokazano je da simulacijsko učenje skraćuje krivulju učenja, obezbeđuje razvoj manuelnih veština pre kontakta s pacijentom, poboljšava rad u stresnim situacijama, timski rad i optimizuje komunikaciju. To je, zapravo, mnogo više nego nova metoda edukacije, a konačnu ocenu kvaliteta ove knjige, kao i napora da se osavremeni učenje kroz rad u Simulacionom centru, daće studenti, kojima je ovaj udžbenik i namenjen.

DOWNLOAD

Event report – here

 

Leave a Reply